28.9.16

Vürtsikas gluteenivaba pirnikook


Pirnikook



Nagu minu halamisest võib-olla on juba välja tulnud, siis olen juba poolteist nädalat kodus haige olnud. Ikka magades, erinevate tablettikarpide kallal krõbistades, siis veidi pikutades, et saada jaksu lõunauinak teha, siis jälle mõned tabletid ja jälle veidi und. Oeh. Aga kui laud parajasti lahti on, on juba veidi igav ka. Passida siin nelja seina vahel, elu väljas mööda tõttamas. Vaikselt ja turvaliselt enda kookonisse sisse müüritud, välisuudised vaid kolmandate isikute ja korterikaaslase kaudu minuni jõudmas. Ja see nõrkus. Vastik tüütu inimkeha nõrkus, mille vastu ei saa. Nurgapealsesse Comarketisse minek võtab 
Erna retke mõõdud ning vajab ka pooleteist tunnist und, et jälle jõuvarud taastada. Oeh. Ei jõua ära oodata, et juba terveks saaks! Aga jah, vähemalt olen ahjuga veidi kvaliteetaega saanud veeta. Ja siis eile:


Haigus on veider. Käisin eile õhtul eriarsti juures kesklinnas, ning peale selle, et kolm peatust bussiga sõita ning "linna minna" oli mu päeva kõrghetk, avastasin ma linnas midagi veidrat. Terve tallinn haises rõvedalt! Ma arvan, et see kodusolek on minu ninale täieliku detox kuuri teinud, ning ma tunnen kõiki lõhnu hüper-teravalt ning tugevalt. Tundub hea variant? Kui mul on nina alati suhteliselt terav pliiats olnud, siis nüüd on ta läinud üle võlli tubliks. Ja kahjuks ei vasta Tallinn mu ootustele. Iga 15 meetri tagant tuli uus pahvak miskit haisu, eelmisest erinevat, ja nii terves kesklinnas. Tagasi kodukvartalisse jõudes õnneks olukord rahunes veidi. Ma mõtlen, et kas siis tavaliselt tõesti on mu nina kõige sellega nii harjunud, et see tundub täiesti tavaline? Ja kui ma peaks kunagi mõnda saastatumasse linna kolima, siis see küll head ei tõota. Või pean lihtsalt tubli kiirelt harjuja olema. Kurb. 




Pirnikook


Kui kõik on õunakoogilainel, siis sekka ka üks pirnikook. Sügisele sobivalt vürtsidelt soojendust saanud kerge kook on parim soojalt näiteks vaniljejäätise või -kastmega. 


Õhukesel põhjal jäävad poolikud pirnid mõnusad mahlased. Gluteenivabas koogis on kasutatud pooleks täistera kaerajahu ja riisijahu. Kui kaer annab mõnusa tekstuuri, siis riisijahu aitab koogil koos püsida. Peale võid pistaatsiapähklite asemel pudistada ka muid endale meelepäraseid (loe: mida kapis on) pähkleid. Imehästi sobivad pirnidega näiteks ka mandlid. 


Pirnid vali silma järgi sellised, mis oma pikkuse-laiusega kenasti vormi mahuksid. Koogis on parem kasutada juba küpseid pirne, mitte alles kivikõvasid, kuna õhuke tainas ahjus väga kaua ei taha olla. Kui sul on kõvad pirnid võid neid enne veidi suhkruvees pošeerida (keeta), kuhu võid ka näiteks kaneelipulga ja mõned ingveriviilud pista, et nad ahju minnes kenasti pehmed oleksid. 


Pirnikook


Vürtsikas pirnikook

11 x 35 cm vorm
  • 2 muna
  • 60-80 g rafineerimata suhkrut (olenevalt pirnide magususest)
  • 40 g täistera kaerajahu
  • 40 g riisijahu
  • 0,5 tl küpsetuspulbrit
  • 60 g maitsestamata (kreeka) jogurtit
  • pöidlapikkune jupp ingverit
  • korralik killuke muskaatpähklit
  • 1/2 tl kaneeli
  • 1 suurem kupar kardemoni
  • 4 küpset pirni
  • pool peotäit pistaatsiapähkleid (või mandleid)
  • võid vormi määrimiseks

Vahusta munad suhkruga, sega juurde kuivained ning jogurt. Riivi ingver peene riiviga ning lisa samuti taignale. Maitsesta riivitud muskaatpähkli, peeneks uhmerdatud kardemoniseemnete ja kaneeliga. Kata vormi põhi küpsetuspaberiga, võita vormi ääred korralikult ning vala tainas vormi. Poolita pirnid, alustades laiemast otsast ning sama lõikega ka vars pooleks lõigates, eemalda väikese lusikaga südamik ja alumine sabaots ning laota puuviljad taignale. Haki pähklid ning puista pirnidele. Raputa kõige peale veidi kaneeli ning küpseta 200 kraadi juures umbes 20-25 minutit, kuni tainas on kerkinud ja helekuldne ning pirnid pealt veidi jumekad. Serveeri soojalt näiteks vaniljejäätisega. 


Esimene oktoober on muusikapäev, ning terve Eesti tasuta kontserdeid täis, alates buss number 18st Tallinnas kuni Kihelkonna kiriku kellatornini Saaremaal. Minge avatud kõrvadega ja nautige!



Pirnikook



Pirnikook


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar